Komoditní trh

Komoditní trh je finanční trh, na kterém se obchoduje se základními surovinami a materiály – tzv. komoditami. Patří mezi ně drahé kovy, energie, zemědělské produkty nebo průmyslové kovy. Slouží k cenové stabilizaci, zajištění produkce i spekulacím investorů.

Historie

První formy komoditního obchodování existovaly již ve starověku. Moderní komoditní trhy se vyvinuly v 19. století s nástupem burz, jako je CBOT (Chicago Board of Trade) nebo LME (London Metal Exchange). Obchodování se zbožím a surovinami se stalo základem pro řízení cenových rizik výrobců i odběratelů. V současnosti fungují komoditní trhy po celém světě, většinou v elektronické podobě.

  • Na komoditním trhu se obchoduje s fyzickými komoditami i s jejich finančními deriváty (futures, opce, ETF).
  • Komodity se dělí na tvrdé (drahé kovy, ropa, plyn) a měkké (kakao, káva, pšenice).
  • Hlavními burzami jsou COMEX, NYMEX, LME, ICE a další.
  • Cena komodit je ovlivňována nabídkou, poptávkou, geopolitikou, sezónností a měnovými kurzy.
  • Drahé kovy (zlato, stříbro, platina, palladium) jsou na komoditních trzích vysoce likvidní a populární mezi investory.

Význam pro investory a sběratele

  • Komoditní trh umožňuje získat expozici na vývoj cen surovin, aniž by investor musel vlastnit fyzické aktivum.
  • Drahé kovy jsou často považovány za zajištění proti inflaci a měnovému riziku.
  • Sběratelé drahých kovů mohou sledovat komoditní trh pro optimální načasování nákupu či prodeje.

Příklady

  • Obchodování se zlatem na COMEX – standardizované kontrakty v trojských uncích.
  • ETF navázané na stříbro nebo ropu – nepřímá forma účasti na komoditním trhu.
  • Spotová cena zlata – určována trhem a základem pro oceňování investičních produktů.

Zajímavosti

  • Komoditní trhy často rychle reagují na geopolitické události – například zlato posiluje při krizích.
  • Investoři využívají komodity k diverzifikaci portfolia, protože jejich vývoj často nekoreluje s akciemi.
  • V minulosti se komodity obchodovaly i fyzicky na tržištích – dnes je většina obchodů zprostředkována digitálně.