Prodej zlata

Prodej zlata je proces převodu fyzického nebo papírového zlata na hotovost či jinou protihodnotu. Může probíhat prostřednictvím specializovaných prodejců, zpětného výkupu, aukcí, burz nebo soukromě. Důležitými faktory jsou aktuální tržní cena, forma zlata a jeho ověřená pravost.

Historie

Prodej zlata byl běžnou součástí ekonomiky již od starověku. Zlato fungovalo jako směnné platidlo i uchovatel hodnoty. V moderní době je zlato předmětem komoditního obchodování a investičního zájmu. Prodejní kanály se rozšířily o online trhy, zpětné výkupy e-shopů a aukční platformy.

  • Prodat lze investiční slitky, mince, šperky i papírové zlato (např. ETF, certifikáty).
  • Prodej se řídí aktuální spotovou cenou zlata, ke které se přičítá nebo odečítá prémium dle typu produktu.
  • Nejvyšší výkupní cenu nabízejí specializovaní obchodníci se zlatem, zejména u značkových slitků a standardizovaných mincí.
  • Výkupní cena závisí na ryzosti, hmotnosti, stavu a likviditě konkrétního produktu.
  • Prodej je často spojen s ověřením pravosti (ražba, certifikát, testování, značka LBMA).

Význam pro investory a sběratele

  • Investorům umožňuje realizaci zisku nebo přeskupení portfolia při výhodném kurzu.
  • U sběratelského zlata je klíčová sekundární hodnota nad rámec kovového obsahu – motiv, limitace, provenience.
  • Výhodou fyzického zlata je možnost okamžitého prodeje v hotovosti u ověřených obchodníků.

Příklady

  • Prodej zlatého slitku 1 oz zpět obchodníkovi – s výkupem dle spotové ceny mínus 1–3 %.
  • Aukční prodej historické zlaté mince – cena závislá na sběratelské poptávce a stavu.
  • Online prodej přes specializovaný portál – rychlé vyřízení, pojištěné zaslání kurýrem.

Zajímavosti

  • V ČR je prodej investičního zlata osvobozen od DPH, ale u zisku může být nutné zdanění při krátkodobém držení.
  • Některé firmy vykupují zlato i anonymně do určité částky – například do 10 000 EUR bez ověření totožnosti.
  • U ETF a certifikátů se „prodej“ odehrává čistě elektronicky, bez manipulace s fyzickým kovem.